◄
W sierpniu, Muzeum Narciarstwa im. Stanisława Barabasza w Cieklinie zaprasza na wernisaż wystawy malarstwa Mieczysława Burdy, który odbędzie się w piątek 5 sierpnia 2022 r. o godzinie 19:00.
Mieczysław Burda
urodził się w Jaśle w 1960 roku.
Jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu.
Od 1980 roku bierze czynny udział w jasielskim życiu artystycznym.
Brał udział w kilkunastu indywidualnych i zbiorowych wystawach malarstwa
miedzy innymi w Jaśle, Gorlicach, Krakowie, Krośnie, Iwoniczu, Warszawie i Trebiszowie (Słowacja).
Oprócz malarstwa uprawia grafikę i malarstwo ścienne. Zajmuje się reklamą wizualną oraz
renowacją i malowaniem obiektów sakralnych. Projekty i realizacje małych form rzeźbiarskich.
Członek założyciel nieformalnego stowarzyszenia jasielskich plastyków „PLAJA”.
Malarstwo Mieczysława Burdy to, jak je określił sam autor „przygoda, którą trudno przewidzieć”. Bogactwo tematów i technik wyrazu zdają się być nie do ogarnięcia. Burda portretuje ludzkie oblicza, z których spoglądają często na widza wielkie, przenikliwe oczy. Przystaje w zachwycie nad urodą świata i powstają prawie klasyczne w ujęciu pejzaże (Ogród, Ptasi las) lub fantazyjne kompozycje ptaków, skrzydeł, ryb (Ptaki, Ptak i ty, Ryby). Śledzi bieżące dzieje i nie pozostaje wobec nich obojętny, komentując aktualne wydarzenia (Smoleńsk, Tsunami). Zwykłe przedmioty też potrafią wzbudzić jego zainteresowanie i stać się tematem martwej natury (Owoc). Jest jeszcze to, co niedotykalne: kosmos, obcy i wiara, której doświadcza i której jest świadkiem. Sylwetki aniołów wciskają się pomiędzy inne postaci kompozycji (Anioł). Gdzie indziej wiara, bardziej niedopowiedziana, emanuje dyskretnie, ale może jeszcze bardziej przejmująco (Upadek, Bez duszy).
Wielobarwne kompozycje zdają się aż kapać od kolorów, nakładanych bogato zdecydowaną, choć meandrującą kreską. Barwa idzie w parze z linią wzmacniając siłę wyrazu. Zdeformowane, wykrzywione kształty zdają się łatwiej i głębiej wnikać w odbiorcę i pobudzać jego doznania. Pod tym względem malarstwo Burdy nazwać można wyraźnie ekspresyjnym: równie mocno wyraża odczucia i emocje autora, a jednocześnie silnie wpływa i oddziałuje na odbiorcę, dostarczając głębokich wrażeń. Ta wyraźna ekspresyjność nie zmienia się, choć zmieniają się środki wyrazu. Czasem kanciaste, geometryczne, kubistyczne formy (Spojrzenie, Spotkanie), innym razem linia łagodniejsza, bardzo płynna (Dwoje). Dbałość o detal i dokładność szczegółu (Wspomnienie, Twarz) zderza się z czystością wyraźnego, prawie płaskiego rysunku (Słodka, Kobieta). Malarz zdaje się dopasowywać techniki do komunikowanych, emocjonalnych treści i własnych emocji.
Obcowanie z malarstwem Burdy jest więc przygodą pełną wrażeń i trudno nie skorzystać z zaproszenia do wejścia w ten niezwykły, barwny świat, w którym miesza się rzeczywistość, boskość, kosmos i postaci ze wszystkich tych przestrzeni.Barbara Czajka
STATSTYKA:
Jesteś naszym 12860637 gościem.Korzystanie z portalu oznacza akceptację politykę prywatności.