◄
Serdecznie zapraszamy na wernisaż w czwartek 27 kwietnia o godzinie 18.00 do oficyny dworskiej przy Kasztelu w Szymbarku.
Międzynarodowy Projekt Artystyczno-Naukowy pt. KANTOR. TRZEBA BYĆ...
TRZEBA BYĆ… (fragmenty wstępu publikacji pod tym samym tytułem)
Dnia 8 grudnia 1990 roku, w trakcie pracy nad spektaklem „Dziś są moje urodziny”,
zmarł scenograf i reżyser, założyciel oraz kierownik Teatru Cricot 2, Tadeusz Kantor – tak 32 lata
temu donosiła prasa.
My, inicjatorki Międzynarodowego Projektu Artystyczno-Naukowego. KANTOR. TRZEBA
BYĆ… (…), powracamy do tego „najbardziej światowego z polskich artystów i najbardziej
polskiego z artystów światowych”. Jeśli nawet 32 lata temu prasa dość lakonicznie żegnała
Kantora, to dziś nikt już nie powinien mieć wątpliwości, że w 1990 roku odszedł od nas jeden z
najwybitniejszych twórców sztuki XX wieku. Jednak czy łatwo jest wytłumaczyć artystom z
innych obszarów kulturowych i narodowościowych lub artystom z najmłodszego pokolenia
twórców, a także osobom z niepełnosprawnościami, które wypowiadają się poprzez sztukę, na
czym polegał fenomen jego wyobraźni?
Niezaprzeczalnie Kantor był artystą wszechstronnym. Zwykł mawiać o sobie, że
„totalnym”. (…) Dla wielu zostanie już na zawsze człowiekiem teatru, a inni „wydzielą” go jako
malarza, scenografa, poetę, aktora czy happenera. Wszyscy jednak będą zgodni, co do jednego
– w każdej z tych „dyscyplin” myślał obrazami, tylko częściej zamiast farb używał aktorów i
rekwizytów. Tak jak różnorodne środki wyrazu stosował Kantor, tak różnorodny zestaw Gości
zaprosiłyśmy do tego projektu (…).
Organizatorami projektu są dwa ośrodki akademickie z Polski tj. Akademia Nauk
Stosowanych z Nowego Sącza, Wydział Nauk Społecznych i Sztuki, Koło Artystyczno-Naukowe
„Piekarnia” oraz Instytut Sztuk Pięknych z Uniwersytetu Rzeszowskiego w Rzeszowie.
Partnerami naszego projektu są przede wszystkim: Kantorówka – Ośrodek Dokumentacji i
Historii Regionu – Muzeum Tadeusza Kantora (Wielopole Skrzyńskie, Polska), Ośrodek
Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (Kraków, Polska), Muzeum Dwory
Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, a także Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu i Galeria
Sztuki Współczesnej w Przemyślu (Polska).
W projekcie biorą udział goście m.in. z Uniwersytetu Śląskiego (Katowice, Polska),
Państwowej Akademii Nauk Stosowanych (Przemyśl, Polska), znaczące zagraniczne ośrodki
akademickie i instytucje np. ze Słowacji, Ukrainy, Hiszpanii, a także artyści np. ze Stanów
Zjednoczonych, Austrii, Francji czy Łotwy. Na zaproszenie odpowiedziały także ośrodki z
twórcami z niepełnosprawnościami. Są to zarówno współpracujące z nami przy wielu
wcześniejszych projektach: Warsztat Terapii Zajęciowej MADA z Nowego Sącza, jak i Dom
Pomocy Społecznej dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych z Rzeszowa, ale też po raz
pierwszy swój głos zabrał Środowiskowy Dom Samopomocy z Sokołowa Małopolskiego.
Artystyczna biografia Tadeusza Kantora to skondensowana historia sztuki współczesnej.
Jego twórczość to lekcja prawdziwej awangardy: wierność bezustannej kreacji, ciągły niepokój
ryzyka, przekraczanie siebie. Wybór jednej sprawdzonej konwencji to groźba skostnienia,
artystyczny oportunizm. Kantor przez cały czas dążył w sztuce do Wielkiej Syntezy. I do dialogu z
tak otwartą postawą artystyczną zaprosiłyśmy różnorodnych uczestników projektu.
W naszych macierzystych Uczelniach zadanie zmierzenia się ze sztuką Kantora otrzymali
m.in. studenci I roku studiów pierwszego stopnia. (…) Wszyscy Uczestnicy projektu sięgnęli po
cały wachlarz działań Mistrza i podjęli się dialogu z jego twórczością. Mimo że rekwizyt, jakim
jest parasol kusił pierwszy ze wszystkich (i skusił niektórych do własnych realizacji), to jednak
podjęto dyskurs m.in. z projektami architektury niemożliwej, z kolażem, ambalażem,
informelem, czy wybranymi elementami teatru tworząc makiety, rekwizyty i niejednokrotnie
ożywiając lalki w animacjach poklatkowych. (…)
Dla polskiej (ale jak pokazuje nasz projekt – nie tylko) sztuki Tadeusz Kantor to ważny
twórca – symbol XX wieku. Zapraszamy Państwa serdecznie do dialogu z Mistrzem i do świata
artystów, którzy reinterpretują Kantora po swojemu, zgodnie z zasadą Mistrza, że sztuka to
bicie się o wolność, jeśli walki o wolność nie ma, to nie ma sztuki!
dr hab. Iwona Bugajska-Bigos, prof. ANS
dr Anna Steliga, UR w Rzeszowie
STATSTYKA:
Jesteś naszym 12854267 gościem.Korzystanie z portalu oznacza akceptację politykę prywatności.